Dec 2017

M D W D V Z Z
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
 



 

Sarah Eisa - Tips&Tricks. A sub-integration course

maa 10/11/2014 > vri 05/12/2014

“A den of strife is household life, 
And filled with toil and need ; 
But free and high as the open sky 
Is the life the homeless lead." 
                    from:The fruits of homeless life (Buddha) 

Componist Joris Blanckaert kreeg de opdracht van De Bijloke om een muziektheater-productie uit te werken die zou passen in de Migratie-week, een programmatie van de Bijloke in maart 2015. De Duits-Palestijnse theatermaakster, schrijfster en filosofe Sarah Eisa werkt aan de tekst voor deze voorstelling tijdens een schrijf-residentie in de pianofabriek. Vertrekpunt is daarbij het exploreren van het universele karakter van migratie, vanuit de eigen leefwereld en het voorstellingsvermogen van de artiesten.

Migratie ontstaat vanuit een escapistische reflex, waarbij men geen vrede neemt met de eigen situatie, en elders op zoek gaat naar nieuwe kansen. Dat kan gaan over grote afstanden, bijvoorbeeld om sociaal-economische of politieke redenen, maar net zo goed over kleine afstanden, zoals de verhuis van het platteland naar de stad op zoek naar opportuniteiten. Hoe dan ook impliceert migratie afscheid, het verlaten van de comfortzone, zonder een weg terug. Maar migratie hoeft niet noodzakelijk beschouwd te worden als een vlucht, het kan ook gezien worden als een positieve keuze, met de hoop op het creëren van een nieuwe identiteit.
Het publiek komt terecht in een inburgeringscursus waarbij het ingewijd wordt in de gemeenschap van ’Heimatlosen’: De natie van de nomaden. De natie van de zwervers. Niet dakloos. Maar thuisloos. In de vorm van een keynote-presentatie worden tijdens deze lecture-performance met harpmuziek filosofische beschouwingen en citaten afgewisseld met praktische tips en tricks en persoonlijke verhalen. Daarbij dient de Duits-Palestijnse achtergrond van Eisa als kapstok voor reflecties over emoties omtrent migratie zoals nostalgie, heimwee, verlangen, frustratie, eenzaamheid, isolatie en het gevoel om overal en nergens te horen. 
Het aantal mensen dat niet in eigen land woont, bedraagt nu 232 miljoen. 232 miljoen. Dat is bijna 3 keer de populatie van Duitsland. Dat is ongeveer 21 keer de populatie van België. We hebben een thuis geassocieerd met onze ouders en een ander thuis geassocieerd met onze partner. Een derde thuis waar we op dat moment zijn, een vierde thuis is ons werk, een vijfde de plek waar we van dromen. Ons zesde thuis is facebook waar al onze vrienden, kennissen en ’contacten’ vertoeven, altijd bereikbaar; nooit ver weg. Ons hele leven bestaat uit kleine stukjes van veel verschillende plekken die we samenvoegen tot een lappendeken, een brik a brak geheel en dat lappendeken noemen we dan “thuis”. “Thuis” is work-in-progress. Het is een project. Met constante upgrades, verbeteringen en correcties.
 
Ik ben als halve Palestijn heel erg geschikt voor dit bestaan van “scattered identity” en geen thuis hebben. Maar tegelijk heb ik als zodanig ook een typische hang naar nostalgie, thuis, een heimwee naar het land dat het onze was, weemoed, naar aarde, naar bomen. Ik heb stenen van daar, stenen van de olijfboom-tuin van mijn familie. Waarom heb ik dat? Volkomen overbodig. Je kunt daar niets mee doen. Ik doe er ook niets mee. Ze liggen gewoon ergens. Maar ik kan ze ook niet weggooien. Waarom kan ik ze niet weggooien? Wat vrees ik daarmee mee weg te gooien? 

 
Credits: 
Concept, compositie: Joris Blanckaert 
Tekst, spel: Sarah Eisa
Harp: Anouk Sturtewagen 
Regie: Machteld Timmermans
Dramaturgie: Esther Severi 
Productie: Muziekcentrum De Bijloke (Gent)
Voorstellingen:

Donderdag 19 maart 2015: première, 20u00, De Bijloke, Gent.
Vrijdag 20 maart 2015: voorstelling, 20u00, De Bijloke, Gent.

Meer informatie en tickets onder:
http://www.debijloke.be/concerts/joris-blanckaert-sarah-eisa