Nov 2017

M D W D V Z Z
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
 



 

Tuning People - Research

maa 18/05/2015 > vri 29/05/2015

In 2005, three curious makers found each other in a basement. They experiment with a rough bricolages inbetween dance, sound and theater. The result: a sound installation. And the birth of Tuning People. Moreover right now Tuning People has a reason to PARTY: it’s the cultural season of their tenth anniversary and their first season as a structurally subsidized company.

Tuning People is the quirky collective of artists Wannes Deneer (scenographer/sound designer), Jef Van Gestel (theater maker/actor) and Karolien Verlinden (dancer/choreographer). With their absurd and playful performances, the company has become a vital, surprising voice in the theater landscape, both within the youth and the adult theater scene. This is proven by a.o. the recent selection of dUb (fABULEUS and Karolien Verlinden/Tuning People) for Moving Meetings Theatre, and the selection of Emptyhead (Tuning People & Kinderen van de Villa) for Het Theaterfestival.

Tuning People makes visual music theater for various audiences. Research and accessible experimentation are key, fantasy prevails and sacred cows make the best hamburgers. For each performance, the artists of Tuning People are looking for a challenging concept that can unite different art forms and the audience. A performance by Tuning People is like a loving and wacky gift that turns your world topsy-turvy.

More information and performance dates on: www.tuningpeople.be

 

Concrete research@Kunstenwerkplaats Pianofabriek:

Tuning People wil gespreid over 2 jaar onderzoek doen van 4 keer 1 maand. De optelsom van de onderzoeken wordt als basis gebruikt voor een nieuwe creatie eind 2016. Met de onderzoeken willen ze te weten komen wat hen als drie makers verbind en wat de verschillen zijn. De vier onderzoeken richten zich telkens op een ander onderzoeksgebied: thema, beweging, beeld en muziek.

In de Kunstenwerkplaats Pianofabriek starten ze het oprichten van een theaterbureau waarbinnen ze inhoudelijk onderzoek kunnen doen. Ze gaan op zoek naar wat de thema’s zijn die de drie kunstenaars als collectief interesseren? Deze inhoud willen ze kunnen toetsten en presenteren aan een proefpubliek, een toevallige passant of een genodigde. Aan het einde van de werkperiode

presenteren ze hun resultaten. Tijdens de hele periode kunnen passanten in het bureau langs komen.

 Een groot uitgangspunt is werken aan het collectieve of multidisciplinaire werk waarbinnen ieder z’n individuele ei kan leggen. Karolien gaat verder op zoek naar haar choreografische eigenheid met een theatrale insteek en nauw verbonden aan klank en muzikaliteit. Jef wil de bestanddelen van zijn eigen beeldend theater definiëren en verfijnen. Hij is daarbij uiterst geïnteresseerd in zijn eigen choreografische taal maar ook het vertalen van de sfeer van zijn eigen tekeningen met schmink, kostuums en auditieve decors. Wannes wil in de onderzoeken tijd vinden om installaties te ontwikkelen die inzetbaar zijn in voorstellingen. Hij wil choreografie beïnvloeden of een object of decorstuk laten optreden als personage in dialoog met een performer.

 Voor Tuning People is onderzoek een cruciaal deel van het creatieve proces en het speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van nieuw werk. In onderzoek krijgt ontdekking en mislukking bestaansruimte. Onderzoeken impliceert zoeken naar en lokt door de aard ervan een dialoog uit. Onderzoek gaat om het vaststellen waar je bent, wat je gedaan hebt en waar je nu heen wilt. Het gaat over het uitbreiden en tegelijkertijd verkleinen van je keuzemogelijkheden op een specifiek moment in de tijd.

 Omdat de makers van Tuning People onderzoek altijd geïntegreerd hebben in hun werk, losse exprerimenten deden en door middel van ontwikkelingsgerichte beurzen individuele vraagstukken konden bestuderen waren ze in staat te vernieuwen, uit te dagen en te verrassen. De dialoog tussen verschillende vormen, het samensmelten ervan, het zoeken naar nieuwe vormen en het herdefiniëren van bestaande zijn deel van hun creatieve ontwikkeling.

 Het delen van onze experimenten met publiek leverde in het verleden verrassende momenten op. Het exclusieve, het onvoorspelbare en de kwetsbaarheid van een getoond experiment ontroerd, verward en verfrist. Het presenteren van een gedachte, onaf werk of een ontmoeting, vinden we

verreikend, voor ons en voor het publiek. Zo geven we het publiek een inkijk in het creatieproces en kunnen we aan een dialoog werken met ons publiek.