Nov 2017

M D W D V Z Z
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
 



 

Sara Eisa - De goede mens van ’t Zuidstation

woe 20/05/2015 > vri 05/06/2015

Voorbereidingen voor: ’De goede mens van ’t Zuidstation’


Momenteel werk ik aan de voorbereidingen voor een nieuwe theatertekst ’De goede mens van ’t Zuidstation’. Hierin zit ik nog helemaal aan het begin, in een fase van materiaal verzamelen, lezen, denken, praten, opschrijven... Ik zie deze werkperiode in de Kunstenwerkplaats Pianofabriek vooral als een voorstudie, waarbij ik de losse ideeën in mijn hoofd orden en samenvoeg. 
Vertrekpunt is de onderzoeksvraag of je een goed mens kan zijn in een neoliberale/kapitalistische samenleving, een vraag die ik ontleen aan het stuk van Bertolt Brecht: ’Der gute Mensch von Sezuan’. Dit vul ik aan met resultaten en experimenten uit de moraalfilosofie en moraalpsychologie, met als focus voor dit alles het Zuidstation van Brussel als te onderzoeken biotoop. Daarbij komen ook in dit project weer de onderwerpen aan bod die mij in mijn werk telkens opnieuw bijzonder fascineren, ’keuze’ en ’vrijheid’. 
“Morality is not just any old topic in psychology but close to our conception of the meaning of life. Moral goodness is what gives each of us the sense that we are worthy human beings.” Paul Bloom

Sarah Eisa (°1982, Duitsland) studeerde theaterwetenschappen in München, dramatische kunsten aan het Rits in Brussel en wijsbegeerte en moraalwetenschappen aan de Vrije Universiteit in Brussel. Ze werkte als actrice samen met regisseurs als Ruud Gielens, Johan Dehollander, Mokhallad Rasem, Simon De Vos en speelde recent eveneens in een productie van Theater Zuidpool. Sinds 2008 maakt ze ook eigen voorstellingen, eerst als lid van de collectieven tocht en Strange Fruit, recentelijk individueel. Zo schreef ze binnen detheatermaker de tekst ’Is het belangrijk?’ (in samenwerking met Mestizo Arts Festival en met steun van depianofabriek) en schreef en speelde ze de monoloog ’Tips&Tricks’ bij De Bijloke, met steun van de Vlaamse Overheid en Kunstenwerkplaats Pianofabriek.